Használják az emberek a TikTokot hírfogyasztásra?

Mit mutat a kutatás?
A kutatók olyan hírmédia-fiókokat választottak ki, mint The Washington Post, NBC News, NPR és PBS News, majd 60 bot segítségével figyelték, hogy a TikTok milyen tartalmakat ajánl. Az eredmények szerint a 6 568 ajánlott videóból csupán 6 felelt meg a hírtartalmak kritériumainak, vagyis a TikTok algoritmusa ritkán ajánlja a hagyományos hírmédia tartalmait.
Miért nem jelennek meg a hírek gyakrabban?
A Reuters Institute korábbi kutatásai is kimutatták, hogy az emberek szívesebben követnek független tartalomgyártókat, mint hivatalos hírmédia-fiókokat, és ez nemcsak a TikTokra, hanem a YouTube-ra és az Instagramra is igaz. A kutatás egyik kritikája, hogy a TikTokon népszerű független hírtartalom-készítőket nem vonták be az elemzésbe, pedig ezek a fiókok jelentős követőtáborral rendelkeznek.
TikTok mint új hírfogyasztási platform
A hagyományos újságírók gyakran idegenkednek a TikToktól, mivel nem érzik magukat otthonosan a rövid videós formátumban, vagy azt gondolják, hogy az alkalmazás főként tinédzsereknek szól. Ennek eredményeként a platformon egy kettős világ alakult ki: egyrészt ott vannak a hivatalos hírmédia-fiókok, másrészt pedig a független hírtartalom-gyártók, akik nem kötődnek hagyományos szerkesztőségekhez. Az utóbbiak, például Dylan Page (9,8 millió követő), gyakran dolgozzák fel a mainstream médiából származó híreket, de sokkal elérhetőbb és közvetlenebb formában.
Hogyan változik a hírfogyasztás?
A TikTok egyre inkább információs központtá válik, különösen a fiatalok számára. Egy Google-felmérés szerint a 18-24 évesek 40%-a már nem a Google-t vagy a Google Maps-et használja információkeresésre, hanem a TikTokot vagy az Instagramot. Az Egyesült Királyságban az Ofcom 2023-as jelentése szerint a felnőttek 10%-a a TikTokot használja hírfogyasztásra, és az alkalmazás ebben a tekintetben már megelőzte a BBC Radio 1-et és a Channel 5-öt.
A hagyományos hírmédia számára a TikTok egy új kihívást jelent: ha nem alkalmazkodnak a platform működéséhez és nem versenyeznek a népszerű független hírtartalom-gyártókkal, akkor egyszerűen háttérbe szorulnak a felhasználók hírfogyasztási szokásaiban.